Mire való az iskolában a fizikatanulás?

Fizikával nem tudok fizetni a boltban, hiába tanulom meg a törvényeket, azokat nem fogadják el fizetőeszközként. Ezért nem is értem, hogy miért rabolták ezzel anno az én időmet, miért rabolják most a gyermekem idejét. Mire való hát az iskolában a fizikatanulás?

 

Felmerült már benned, hogy mi az oka annak, hogy a diákokat az iskolában a fizikával terhelik? Pályám során rengetegszer találkoztam ezzel a kérdéssel és sok, sok hasonlóval, amelyeket most egy cikkbe foglalva megválaszolok.

Minek tehát ez a nagy felhajtás?

A tanulás folyamata a születésünkkor indul és életünk végéig tart. Életünk minden egyes pillanata változásokkal van tele, ami folyamatos tanulásra kényszerít minket. A tanulás, mint életen át tartó folyamat a kompetenciáinkat fejleszti, amelyek hozzásegítenek minket a boldoguláshoz az életben. Van nyolc darab kulcskompetencia, amely kőré az iskolai tantárgyak csoportosulnak. Ezek a következők:

  • Anyanyelvi kommunikáció
  • Idegen nyelvi kommunikáció
  • Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák
  • Digitális kompetencia
  • A tanulás tanulása
  • Személyközi és állampolgári kompetenciák
  • Vállalkozói kompetencia
  • Kulturális kompetencia

Ezek azok a kompetenciák,

amelyek egy ember sikeréhez, boldogulásához és végső soron boldogságához nagyban hozzájárulnak. Ezek nélkül nehéz lenne bármiféle boldogulásról beszélni. A tanulás tehát egy diáknak segít abban, hogy megtalálja önmagát, felfedezze az egyéniségét, és ez által közelebb kerülhessen ahhoz, hogy meghatározza az életben a célját.

A továbbiakban boncolgatjuk kicsit azt a témát, hogy az egyes kulcskompetenciák fejlesztését hogyan segíti a fizikatanulás.

A szövegértés talán az egyik legfontosabb terület, ami a fizikatanulás során fejlődik. A kísérletekhez tartozó magyarázatok során, beleértve a leckékhez tartozó magyarázatokat is. Legtöbb esetben, amikor egy diák nem érti a fizikát, akkor már azzal is lehet javítani a helyzeten, ha újra olvassa azt a részt, ahol nem érti. Természetesen nem mindegy, hogy csak végigszalad a szövegen, vagy oda is figyel.

A szövegalkotás is fejlődik itt, hiszen meg kell fogalmaznia a kérdést, amit nem ért. Ha csak annyit mond, hogy nem értem az egészet, akkor hallgathatja végig az egész magyarázatot. Ha viszont megfogalmazza, hogy melyik résznél pontosan mi nem volt érthető, akkor csak az arra vonatkozó magyarázatot kell végighallgatni. Így van ez akkor is, ha eduking.hu oktatóoldalon tanul, mert ha egy nemért egy témát a hetedik perctől, akkor azt nem kell az elejétől végig böngésznie, elég csak onnan, ahonnan épp nemérti.

Általános iskolás szinten nem feltétlenül kapcsolódik a fizika és az idegennyelvi kommunikáció. Léteznek kifejezések, melyek angol, vagy latin nyelven vannak megadva a tankönyvekben, de elsődlegesen a magyar megfelelője szerepel ezen kifejezéseknek.  Aztán idetartoznak még a tudósok nevei, melyeknek nincs, nem is lehet magyar megfelelője.

Középiskolában az alaphelyzet ugyanez, kiegészítve azzal, hogy a diák egyre többet találkozik idegen nyelvű, főleg angol nyelvű forrásokkal, legyen az videó vagy tudományos folyóirat, tudományos cikk.

Kommunikáció nélkül nem megy.

Egyetemen is hasonló a helyzet, azzal a különcséggel, hogy itt már egyre elkerülhetetlenebb az angol. A tudományos fokozat megugrásához publikálni is kell.

A szövegértés talán az egyik legfontosabb terület, ami a fizikatanulás során fejlődik. A kísérletekhez tartozó magyarázatok során, beleértve a leckékhez tartozó magyarázatokat is. Legtöbb esetben, amikor egy diák nem érti a fizikát, akkor már azzal is lehet javítani a helyzeten, ha újra olvassa azt a részt, ahol nem érti. Természetesen nem mindegy, hogy csak végigszalad a szövegen, vagy oda is figyel.

A szövegalkotás is fejlődik itt, hiszen meg kell fogalmaznia a kérdést, amit nem ért. Ha csak annyit mond, hogy nem értem az egészet, akkor hallgathatja végig az egész magyarázatot. Ha viszont megfogalmazza, hogy melyik résznél pontosan mi nem volt érthető, akkor csak az arra vonatkozó magyarázatot kell végighallgatni. Így van ez akkor is, ha eduking.hu oktatóoldalon tanul, mert ha egy nemért egy témát a hetedik perctől, akkor azt nem kell az elejétől végig böngésznie, elég csak onnan, ahonnan épp nemérti.

Általános iskolás szinten nem feltétlenül kapcsolódik a fizika és az idegennyelvi kommunikáció. Léteznek kifejezések, melyek angol, vagy latin nyelven vannak megadva a tankönyvekben, de elsődlegesen a magyar megfelelője szerepel ezen kifejezéseknek.  Aztán idetartoznak még a tudósok nevei, melyeknek nincs, nem is lehet magyar megfelelője.

Középiskolában az alaphelyzet ugyanez, kiegészítve azzal, hogy a diák egyre többet találkozik idegen nyelvű, főleg angol nyelvű forrásokkal, legyen az videó vagy tudományos folyóirat, tudományos cikk.

Egyetemen is hasonló a helyzet, azzal a különcséggel, hogy itt már egyre elkerülhetetlenebb az angol. A tudományos fokozat megugrásához publikálni is kell.

Ez az a terület, amelyet a fizika a legjobban fejleszt. A matematikai kompetenciák legjobban a feladatoknál kerülnek előtérbe. Itt tulajdonképpen a cél az, hogy a diákok képesek legyenek a természettudomány nyelvét a matematika nyelvére lefordítani. Egy fizika feladat megoldása során ezen a kompetencián múlik a megoldás nagy része, és enélkül lehetetlen is lenne a feladat megoldása és a fizikatanulás is.

Az internet, a számítógépek, okos készülékek használata egyre jobban része a tanulásnak.

Egyrészt egyre jobban kezd elterjedni az online tanulás. Van olyan része a fizikának, amely nem feltétlenül igényel jelenlétet, hanem videó formájában könnyen tanulható. Ennek megvannak az előnyei:

  • kényelmes, mert nem kell sehova utazni, hanem az otthon kényelmében, nyugalmában lehet tanulni.
  • megismételhető, megállítható, minden gyermek a saját, egyéni tempóban haladhat.

Az eduking.hu oldalon közel 300 oktatóvideót találsz, amelyeket a lehető legrövidebbre faragtunk, hogy ezzel is fájdalommentesebbé tegyük a fizika tanulását.

Másrészt az internet abban is segít, hogy egy kísérlet során mért adatokat feldolgozzunk, és értelmezzünk.

Érdemes megtanulni jól használni az eszközöket.

A fizika tanulás egy komplex művelet, igazán nehéz dolga annak van, aki magolással próbálja meg a fizikát megtanulni. Előbb-utóbb a diákok ráébrednek erre a nagy igazságra és elkezdenek új utakat felfedezni, hatékonyabb módszereket keresni.

Fizikát jól megtanulni játékkal, humorral, kísérletezéssel lehet. A fizika tanulás szerves része a páros, csoportos munkák, kísérletek, melyek során bizony keletkeznek konfliktushelyzetek, amelyeket kezelni kell. Így aztán a fizika tanulása ezt a kompetenciát is fejleszti.

Ahhoz, hogy az egyén a környezetét megismerje, szüksége van arra, hogy kilépjen néha a komfortzónából, ami akár kockázattal is jár.  Ahhoz, hogy felfedezzünk, felismerjünk új dolgokat, összefüggéseket, foglalkoznunk kell vele, energiát kell beletennünk és ez fejlődéssel jár.

A fejlődés megállíthatatlan is lehet.

Az új területek felfedezése folyamatos kreativitást igényel. Gyakran fordul elő, hogy a gyermekek olyan fizika feladatot kapnak, amely során a kreativitásukat elő kell vegyék. Ilyen feladat például, ha vállalja egy diák azt, hogy előadást tart akár elektromos autók, környezetvédelem témában.

Az alábbi írást Kovács István fizikus állította össze Kornis Gyula A tudományos gondolkodás című kötetének XV. fejezete alapján.

„a művészetnek is ugyanaz a lelki forrása, mint a tudománynak: az örök változásban az állandó, az el nem múló, a végtelen után való sóvárgás. […] A tudós az [abszolút] igazságok rendszerét, a művész […] a szépértékeket akarja megragadni: mindkettő azt, ami a dolgokban állandóan jellegzetes, tipikus, lényeges […]. Erre a célra a tudós eszköze elsősorban a fogalom, a művészé a szemlélet. A tudós a különöst az általánosnak, a törvényszerűnek, vagyis a fogalomnak formájában, a művész az általánost, a jellegzetest a különösnek alakjában ábrázolja. […] A tudós a világ egyedi jelenségeiből és tárgyaiból általában az egyetemest, a törvényszerűt, a változatlant szívja ki gondolkodásának logikai eszközeivel. A művész ellenben egyedi jelenségeket és tárgyakat ábrázol, de úgy, hogy az egyedit, a különöst az egyetemes, a tipikus hatja át, alkotásában az egyedit mindig az egész típus képviselőjeként állítja elénk. […] A művész alkotása örök jelent képvisel éppúgy, mint a tudós fölfedezett törvénye: a személyfölötti, változatlan, időtlen lényeg jelentkezik benne.”

Egy válasz

  1. Remek oldal és ismét szuper összefoglalás. Ha vannak alapok, lehetsz kreatív te is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hasonló cikkek